Oyun İstasyonu, Türk tiyatrosunun önemli bir yapı taşı olan doğaçlama oyun geleneğini yaşatan ilimizin ilk, Türkiye’nin ise ikinci tiyatro topluluğu. 2004 yılında bir grup tiyatro tutkunu tarafından kurulan ve son 10 yıldır doğaçlama tiyatronun yanında metinli oyunlar da sahneleyen topluluk, her yıl biraz daha büyüyor; bir yandan yeni oyunlarıyla dikkat çekerken diğer yandan da öğrenci yetiştirmeye devam ediyor.
Başarılı çalışmalarıyla ilimizde özel tiyatroların kurulmasına da öncülük eden Oyun İstasyonu; bugüne kadar Kanlı Nigar, Sırra Kadem, Düğün ya da Davul, Keşanlı Ali Destanı, Cesaret Ana ve Çocukları, Komik Para, Bir Şehnaz Oyun, Yalancı Aranıyor gibi pek çok oyunu sahneledi; bu sezon da ‘Yedi Kocalı Hürmüz’ ile seyircisinden tam not aldı. Başarılarıyla Yeni Tiyatro Dergisi tarafından iki kez ödüle layık görülen Oyun İstasyonu, ‘Düğün ya da Davul’ oyunu ile de Direklerarası seyircilerinin değerlendirmesi sonucu ‘en iyi yönetmen’ ödülünü aldı. Oyun İstasyonu’nun sahnelediği oyunların yönetmeni Kadir Yüksel ve oyuncu-yönetmen yardımcısı Evrim Zeytinoğlu ile Oyun İstasyonu’nu, projelerini ve hedeflerini konuştuk.
Kadir Yüksel: Doğma büyüme İzmitliyim. 1986 yılından beri tiyatroyla ilgileniyorum Üniversite için İstanbul’a gittim. Eğitimim devam ederken tiyatro kurslarına da devam ettim. İstanbul’da amatör ve profesyonel birkaç tiyatroda görev aldıktan sonra İzmit’e döndüm. Burada uzun yıllar Kocaeli Bölge Tiyatrosu’nda çalıştıktan sonra kendi tiyatromuzu kurduk ancak ne yazık ki devam ettiremedik. Şu anda çalışmalarımı Tiyatro Oyun İstasyonu ile sürdürüyorum. Aynı zamanda Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Sanatları Bölümü’nde öğretim üyesiyim.
Evrim Zeytinoğlu: Ben de İzmitliyim. Ziraat mühendisiyim, Kocaeli Serbest Bölge’de iş güvenliği uzmanı olarak görev yapıyorum. Tiyatroya her zaman ilgim vardı ve üniversiteden sonra İzmit Sanat Merkezi’nde Gülabi Turan hocamdan 2 yıl eğitim aldım. Ardından Oyun İstasyonu grubuna dahil oldum.
Kadir Yüksel: Evet, 10 yıldır birlikte çok güzel çalışmalar yaptık, bu sezon da ‘Yedi Kocalı Hürmüz’ü yönetiyorum. Oyun İstasyonu, tiyatro yolculuğuna bundan 15 yıl önce yani 2004’te doğaçlama tiyatroyla başladı. Türkiye’nin Mahşer-i Cümbüş’ten sonra ikinci profesyonel doğaçlama tiyatro ekibidir. Son 10 yıldır doğaçlamanın yanı sıra metinli tiyatro da yapıyoruz. İlk metinli oyunumuz Kanlı Nigar’dı. Ardından ‘Düğün ya da Davul’, ‘Keşanlı Ali Destanı’, ‘Sırra Kadem’, ‘Cesaret Ana’, ‘Bir Şehnaz Oyun’, ‘Yalancı Aranıyor’, ‘Tersine Dünya’, ‘Komik Para’, ‘İrade’ gibi oyunları sahneledik. Bunların birkaçı dışında hepsini ben yönettim. ‘İrade’ ve ‘Tersine Dünya’yı Gülabi Turan, ‘Yalancı Aranıyor’u Evrim Zeytinoğlu, ‘Cesaret Ana’yı da Veysel Sami Berikan gibi önemli isimler yönetti. Her yıl bir oyun çıkıyor mutlaka. Bir önceki seneden devreden oyunla birlikte, her yıl iki oyunla seyircinin karşısında oluyoruz.
Kadir Yüksel: Doğaçlama tiyatro, Türk tiyatro geleneğinin bir parçasıdır. Seyirciyle birebir iletişim kuran, seyircinin yönlendirmeleriyle oyuncunun pratik zekasını buluşturan bir tiyatro gösterisidir. Geleneksel tiyatromuz olan Ortaoyunu ve Karagöz-Hacivat da böyledir. Oyun İstasyonu’nda doğaçlama tiyatroyu başlatan kişi, Gülabi Turan’dı. Aynı zamanda tiyatromuzun kurucusudur da. Onunla birlikte doğaçlama tiyatroyu yönetenlerden birisi de Evrim Zeytinoğlu’dur.
Evrim Zeytinoğlu: 2004 yılında doğaçlama tiyatro televizyonlarda da izlenmeye başlandı. Seyirci doğaçlama tiyatroyu tanıdıkça sevdi. Biz de aynı yıl Kocaeli’de bir ilki gerçekleştirerek, doğaçlama bir tiyatro topluluğu olarak yola çıktık. Bizden sonra pek çok doğaçlama tiyatro topluluğu kuruldu. Buna öncülük etmek guru verici tabii… Doğaçlama tiyatronun çalışma sistemi şöyle: Biz yönelimi seyirciden alırız. Aldığımız yönelimleri tiyatral tekniklerle birlikte sahnede sergileriz. Anlık olan, bir ön hazırlığı olmayan, bir daha aynı oyunu oynayamadığınız, metinsiz bir tiyatro tekniği. Topluluk olarak metinli tiyatroya başlasak da doğaçlama oyunlarımız devam ediyor. ‘Tiyatro Sporu’, ‘Farz-ı Mahal’ ve ‘Doğaçlama Kabare’ doğaçlama yaptığımız oyunlardan.
Evrim Zeytinoğlu: Evet, çocuk oyunlarımız da var. Mesela, ‘Lokum Teknomen’e Karşı’ ve ‘Dans Eden Eşek’ bunlardan bazıları. Bunun dışında talep olması halinde kurumlara ve özel kuruluşlara da oyun sahneliyoruz. Sosyal sorumluluk projeleri yapıyoruz. İSU ile su kullanımına dair bir projeyi hayata geçirdik, emniyet müdürlüğü ile işbirliği yaparak da gençleri madde bağımlılığından koruma amaçlı bir oyun sahneledik.
Kadir Yüksel: Kocaeli’nin özel tiyatrosu olarak değişik illerde de temsiller verdik, festivallere katıldık. Örneğin, Denizli Tiyatro Festivali ve Ankara Tiyatro Festivali’ne katıldık. İzmir’de ve birkaç şehirde doğaçlama gösteriler yaptık. Düzenli bir turnemiz olamasa da değişik illerde, ilçelerde oyunlar sahneledik, sahneleyeme devam ediyoruz.
Evrim Zeytinoğlu: Evet, bizim eğitim çalışmalarımız da var. Tiyatroyla ilgilenmek isteyen insanlara ulaşmak ve tiyatromuz için de dinamik, eğitimli bir kadro oluşturmak adına eğitimlere başladık. Ayda 6 gün doğaçlama, oyunculuk ve yaratıcı drama eğitimimiz var. Bu eğitimleri Gülabi Turan, Aynur Erdoğan ve ben veriyoruz. Tiyatro eğitimi almak isteyenler bize sosyal paylaşım ağlarından ulaşabilir. Her yaş grubunda tiyatro yapmak isteyenlere kapımız açık.
Kadir Yüksel: Bizim 10 kişilik bir çekirdek kadromuz var. Bu kadronun dışında, oyunlara göre dışarıdan konuk oyuncular da alıyoruz. Örneğin ‘Yedi Kocalı Hürmüz’ oyununa Alternaif Tiyatro ve Anka Tiyatro’dan konuk oyuncular aldık. Biz, Kocaeli’de tiyatro yapan ekiplerin birbirine destek olmasını, iletişim halinde bulunmasını sağlamaya çalışıyoruz. Zaten kaç kişiyiz bu işi yapan? Tiyatro adına birlikte olmak bizim için değer taşıyor.
Kadir Yüksel: Bizim isteğimiz şu: Kocaeli’de bir şehir tiyatrosu var bir de şehir tiyatrosundan önce var olmuş, Kocaeli Bölge Tiyatrosu var. Bölge Tiyatrosu, uzun yıllar kentimizde tiyatro adına önemli işler yaptı, tiyatrocular yetiştirdi, ülkenin ulusal çaptaki tiyatrolarına oyuncular gönderdi ve çalışmalarına devam ediyor. Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatrosu’nun yanında, kentimizde geçmişten gelen bir tiyatro birikimi de var. Oyun İstasyonu olarak, düzenli oyun oynayan özel tiyatro mantığını yerleştirmek ve bunu kurumsallaştırmak istiyoruz. Bunun için 10 yıldır düzenli olarak oyun oynamaya çalışıyoruz, meyvesini de alıyoruz. Düzenli oyun oynayan, repertuvarı olan bir tiyatro olma fikri kente yeni özel tiyatrolar kazandırmaya başladı. Bunlardan biri Alternaif Tiyatro ekibi ki kendilerine ait bir salonları var. Bunun yanında Anka Tiyatro var. Bu iki tiyatro, her yıl bir oyun çıkarmaya çalışıyor. Özel tiyatro mantığının bir kente yerleşmesi, kentlilik bilincine ve kentin kültür ortamına büyük katkı sağlıyor.
Kadir Yüksel: Şu bir gerçek ki devlet desteği olmadığı için özel tiyatroların yaşaması tamamen seyirciye bağlı. Bizim seyircilere ulaşmamız gerekiyor. Tiyatroyu sevenlerin de yaşadıkları kentlerdeki özel tiyatrolara destek olması önem arz ediyor. İzmit’te tiyatro seven kişiler, tiyatroya emek harcayan Oyun İstasyonu, Alternaif Tiyatro ve Anka Tiyatro gibi ekiplerin oyunlarına da giderek destek olsunlar. Biz tiyatroyu yaşatmaya çalışırken sahneyi var ediyoruz. Bir kentin kültürel ortamına katkı sunmak için tiyatroların yaptıkları şey çok değerlidir. Seyircilerden tek isteğimiz, birer bilet alıp oyunlarımıza gelmeleridir. Tiyatroya dair bazı sorunlar elbette var ama biz elimizden geleni yapıyoruz ve daha iyisini yapmaya çalışacağız. Tiyatro her zaman var olacak bir sanattır.
NASIL ARANDI: #Oyun İstasyonu # Evrim Zeytinoğlu # Kadir Yüksel # tiyatro # doğaçlama tiyatro # tiyatrosever #